موکب باب الحوائج شهر حر
موکب باب الحوائج شهر حر
تصاویری از محرم و مراسمات مذهبی/,دانلود کليپ بازيگر از شبيه شهر حر,دانلود کليپ فيلم از شبيه شهر حر,دانلود زيباي از شبيه شهر حر

حجاب در شريعت زرتشت

«اشو زرتشت» با توصيه‌ها و اندرزهاي خود،‌ كوشيده است تا پايه‌هاي حجابي را كه زنان ايراني به عنوان يك فرهنگ ملي در ظاهر عرف خود رعايت مي‌كنند، در عمق روح آنان مستحكم نمايد و از اين راه، ضمانت اجراي قانون حجاب را در ‌آينده نيز تامين نمايد و بدين سان، جامعه خويش را در مقابل امكان انحراف‌هاي اخلاقي پنهان بيمه كند.
قسمتي از پند و اندرزهايي كه «اشو زرتشت» به پيروان خود توصيه نموده را نقل مي‌كنيم،‌ تا اين اقدام مهم «اشو زرتشت» بهتر نمايان گردد و حركت او در جهت تعالي و آموزش ريشه‌هاي «حفظ حجاب» و بيان لزوم توأم نمودن حجاب ظاهري با عفت باطن، روشن‌تر شود.
اشو زرتشت مي‌گويد:
«اي نو عروسان و دامادان! روي سخنم با شماست. به اندرزم گوش دهيد و گفتارم را به خاطر بسپاريد و با غيرت، ‌در پي زندگاني پاك منش برآييد. هر يك از شما بايد در كردار نيك و مهرورزي بر ديگري پيش‌دستي جويد تا آن زندگاني مقدس زناشويي، با خوشي و خرمي همراه باشد».
و نيز مي‌گويد: «پاداش رهروان نيكي، به كسي مي‌رسد كه هوا، هوس، خودخواهي و آرزوهاي باطل را از خود دور ساخته، ‌بر نفس خويش چيره گردد. كوتاهي و غفلت در اين راه، پايانش جز ناله و افسوس، چيز ديگري نخواهد بود.
و در كتاب «وندي داد» اين جمله به طور مكرر آمده است: «كلام ايزدي است كه كردار زشت را نابود مي‌كند: از تو ـ اي مرد! ـ خواهش مي‌كنم پيدايش و فزوني را پاك و پاكيزه ساز! از تو ـ اي زن! ـ خواهش مي‌كنم تن و نيرو را پاك و پاكيزه ساز! آرزو دارم صاحب فرزند باشي و شير تو فراوان شود!» .
در كتاب پوشاك باستاني ايرانيان در ذيل عنوان «پوشاك اقليت‌هاي ميهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتي چنين مي‌خوانيم: «اين پوشاك كه بانوان زرتشتي از آن استفاده مي‌كنند، شباهتي بسيار نزديك به پوشاك بانوان نقاط ديگر كشور ما دارد؛ چنان كه روسري آنان از نظر شكل و طرز استفاده، نظير روسري بانوان بختياري است و پيراهن، شبيه پيراهن آنان بانوان لر در گذشته نزديك است و شلوار آنان، از لحاظ شكل و برش، همان شلوار بانوان كرد آذربايجان غربي است و كلاهك آنان، همان كلاهك بانوان بندري است».

____________________________________
1- وندي داد: بند 10ص 275،.
2- حجاب در اسلام، ابوالقاسم اشتهاردي:‌ ص 50.
3- تاريخ تمدن: ويل دورانت، ج 12، ص 62.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:, توسط کاظم حجازی